formularioRDF
The itinerary <em>TITULORECORRIDO</em> has been successfully created. Now you can add in works from the Collection browser
<em>TITULOOBRA</em> added to <em>TITULORECORRIDO</em> itinerary

Close Continuar a ficha de la obra Continuar a ficha de la obra
Moreno Carbonero, José

Málaga, 1860 - Madrid, 1942

See author's file

The Conversion of the Duke of Gandía

1884. Oil on canvas.
Room 075

Seeing the cadaver of Empress Isabel of Portugal, the wife of Carlos V, has a profound effect on Francisco de Borja, Duke of Gandía, who almost collapses in front of one of his knights. The melodramatic vision with which the painter approaches this work is reinforced by the expressions of the other characters, such as the horrified boy, who may be seeing his first dead person, or the heartbroken lady who covers her face with her hands. The whiteness of the casket, shroud and catafalque capture the light entering from the left, leaving the back of the room in darkness. With this technique, the painter fully achieves the intensity and drama he sought. The perfect mastery of drawing and the tactile reproduction of the qualities of the different surfaces are the most outstanding elements in this artist´s work. His use of loose, paint-laden brushstrokes recalls the best of Spanish Baroque painting. This work was acquired for the Prado Museum and later sent to the Museum of Modern Art.

Technical data

Imagen del carrusel
Imagen del carrusel
Inventory number
P006565
Author
Moreno Carbonero, José
Title
The Conversion of the Duke of Gandía
Date
1884
Technique
Oil
Support
Canvas
Dimension
Height: 315 cm; Width: 500 cm
Provenance
Acquisition, 1884; Museo del Prado; Museo de Arte Moderno

Bibliography +

Lozoya, Juan de Contreras y López de Ayala, Marqués de, Historia del arte hispánico, V, Salvat, Barcelona Buenos Aires, 1949, pp. 441.

Pantorba, Bernardino de, Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes, Jesús Ramón García Rama, Madrid, 1980, pp. 121.

Espinós, A.; Orihuela, M. y Royo Villanova, M. [et al.], El "Prado disperso". Cuadros depositados en Granada. II. Museo de Bellas Artes. Palacio de Carlos V, Boletín del Museo del Prado, IV, Madrid, 1983, pp. 187.

La pintura de historia del siglo XIX en España, Consorcio Madrid 92, Museo del Prado, Madrid, 1992, pp. 388 nº40.

Noticias. Levantamiento definitivo de depósitos. Granada. Museo de Bellas Artes, Boletín del Museo del Prado, 14, Madrid, 1993, pp. 99.

Museo Nacional del Prado, Museo del Prado. Inventario general de pinturas (III). Nuevas Adquisiciones. Museo Iconográfico. Tapices., Museo del Prado, Espasa Calpe, Madrid, 1996.

La época de Carlos V y Felipe II en la pintura de historia del siglo XIX [comisario, Carlos Reyero], Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, Madrid, 1999, pp. 260 nº32.

Díez, José Luis, 'José Moreno Carbonero. Conversión del duque de Gandía', El siglo XIX en el Prado, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2007, pp. 257-260 nº51.

Santos Márquez, A.J, Exequias y túmulo de la Emperatriz Dª Isabel de Portugal en la Catedral de Sevilla, Reales Sitios, XLVI, 2009, pp. 28-41.

Rodríguez García de Ceballos, Alfonso, San Franciso de Borja: La formación de una imagen, Goya: Revista de Arte, 337, Madrid, 2011, pp. 304 [294-311].

Barón, Javier, The Spanish presence at Philadelphia's Centennial Exhibition and Chicago's world's Columbian, Collecting spanish art. Spain's golden age and America's Gilded Age., 2012, pp. 65-93 [78].

Barrigón Montañes, María, Hilos de oro tendidos, cortaduras y matiz: joyas del Obrador de bordados de El Escorial, Reales Sitios, Año L. cuarto trimestre, 2013, pp. 40-69 [66-67 fg.16 fg.17].

Martínez Plaza, P.J., La Expulsión de los judíos' de España (año de 1492) de Emilia Sala y sus fuentes, Canelobre, Invierno 64, 2014, pp. 112-123 [118].

Díez, José Luis (dir.), Pintura del Siglo XIX en el Museo del Prado: catálogo general, Museo Nacional del Prado, Madrid, 2015, pp. 422.

Other inventories +

Actas del envío de cuadros del Prado al Museo de Arte Moderno. Núm. 611.

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1900. Núm. 477.
SECCIÓN DE PINTURA EN SUS DIVERSAS CLASES, DIBUJOS Y GRABADOS EN LÁMINAS. / Moreno Carbonero (D. José) [...] 477.- La conversión del Duque de Gandía / Alto 3'20 metros. Ancho 5'00 metros.

Catálogo Museo del Prado, 1889. Núm. 198.

Inv. General del Museo de Arte Moderno, 1899-1902. Núm. 119.

Catálogo Museo de Arte Moderno, 1899. Núm. 281.
SECCIÓN DE PINTURA EN SUS DIVERSAS CLASES, DIBUJOS Y GRABADOS EN LAMINAS. / MORENO CARBONERO (D. José) [...] 281.- La conversión del Duque de Gandía. / Alto 3'20 metros. Ancho 5'00 metros.

Inv. Museo Arte Moderno, 1954. Núm. 402.

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 123-M.

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 85-M.

Registros-Inventarios Museo Nacional de Arte Moderno, 1900-1936. Núm. 85-M y 123-M.

Inv. Nuevas Adquisiciones (iniciado en 1856). Núm. 611.
611 / Autor = D. José Moreno Carbonero / Un Cuadro Titulado "Conversion de Duque de Gandia" / Adquirido en 9000 pesetas / Alto 3'15 - Anº. 5'00 // [nota al margen=] Exposicion Nal. de 1884. Real orden fecha 20 Junio 1884 // [con otra grafía=] Pasó al Museo de A. M.

Exhibitions +

El Siglo XIX en el Prado
31.10.2007 - 20.04.2008

La imagen de Carlos Vy Felipe II en la pintura de historia
Valladolid
07.09.1999 - 21.11.1999

La pintura de historia del Siglo XIX en España
Madrid
01.10.1992 - 01.12.1992

Location +

Room 075 (On Display)

Expuesto
Update date: 15-06-2023 | Registry created on 28-04-2015

Visor 360

Drag with the cursor to rotate the piece

Other works by Moreno Carbonero, José

Print on demand

Print artworks available in our catalogue in high quality and your preferred size and finish.

Image archive

Request artworks available in our catalogue in digital format.

Up